welc0me t0 my blog!

Tuesday, December 14, 2010

mR aBu vs mR 0Range~

assalamualaikum wbt

kawan-kawan sihat?
perasaan sihat?
fizikal sihat?
mental sihat?


Haaa
Macam ni..
Ana nak cerita..Ana ada kucing.Yg dibela..Namanya abu..Ye! Encik ABU! Die sgt comel, lembut, manja & brutal mcm tuannya..
haa..Kucing ni special.Sbb tu nama dia abu.Haha.. xde name lain ke? {ada org tny} Ye. Xde. Sbb die mcm abu. Haha. Abu mana?Hehe..Tahlah.. abu abu lah!










Haha..Abu ni sgtlah baik…! Ohh.. manja!!! Tapi brutal!


jadi mcm ni.. ad 1 kucing liar warna oren.. selalu nk gaduh ngn abu. KENAPA?
sbb mungkin saham die sbg hero taman ni dh jatuh. kan kan kan? so.. bergaduhlah mereka.. Abu cedera.. parah! kaki koyak.. bdn sopak. muka k0yak! oren sgt jht! Abu sgt baik x melawan..


jadi. smpai 1 mlm. ABU balik xbersuara. kenapa? terlalu sakit!!! mama kata he is going to die..
OH GOD!!!
lagi apakah? ana pun mengusap-usapnya.. die bukak mulut p x keluar suara.. jalan2 jatuh kat ana.. dush! sgt kasihan..
setelah diusap2 manja & cure ngn ubt.. akhirnya! abu bangun balik mcm abu yg dulu! alhamdulillah! sgt gembire!!!



sakit tapi geram~

kaki cedera. sobsobsob~ :')
                        
muka k0yak~ huhu
H.E.R.O.ku!!
sgt hebat.. b0leh tAhan~

tiba tiba... hmmmm
abu tajam kan kuku dia.. nk g lawan lg ka? mungkin mungkin mungkin~


MAna nk g tu abu????



makan! haha~ 
mlm ni xnk mangkuk~ sakit muka! haha

minum~
haaa~ inilah cara abu minum.. die x suke mnum dlm mangkuk air yg kecik..
haha~ bole habis taw  air dlm baldi ni!

kesakitan kaki~

apahal tuan aku ni ngendap aku mnum? 

grrrrrrrr~
yela3 abu..
pergilah mnum~
:P
video


video


video


abu abu..
huhu~
ada satu malam tu menghilang!
uhhh~
sangat geram!!

R.I.S.A.U !!!!!!
T.A.K.U.T!!!

ruperupenye?
dia main hide & seek ngn ana!
fuhh~~

abu, jgn main2 lagi taw! kalau x, xnk bg makanan sedap! hahaha!!

p/s: pesanan penaja ==>  sayangilah haiwan peliharaan kita. jadi, hendaklah kita membelanya dgn baik.. haiwan kesayangan nabi kita, adalah? K.U.C.I.N.G!!  ye.. ana syg abu! ^__^
jadi, kawan-kawan di luar, sesiapa yg x suke kucing sama ada geli or takut.. jgn lah marah marah dia.. jgn sepak.. x baik.. kucing2 ni bukannye garang cume nk bermanja~ ^_^


Monday, December 13, 2010

hari mengePOW papa seDUNIA~

assalamualaikum wbt
kaifahaluki ya ukhti?
atamanna anti fi mardhatillah..


mesti sume terpikir2 kan wujud ke perkataan mengePOW tu?


hahaha..
mengepow tu bermaksud aktiviti pow..
pow duit la..
haha
mcm x biasa pulak kan?
ana suka pow papa..
mengapakah?
heee~
jgn ikut taw.. x elok.
kerana ini adalah satu aktiviti wajib yg ana akn lakukan setiap bulan..
tapi sejak duk maktab.. mne sempat kan?
so.. td.. pergi shopping back to school.. mule2 ana baik je.. ckp dgn barang2 back to school seperti baju kurung sekolah, kemeja,kain,tudung,scarf,kasut sekolah, pen,pensel,pemadam,BEG! semasa adik ana tgh mencuba baju, mulelah mood ana menjadi x betul.mengacah dia tgh tukar baju dlm bilik persalinan.. haha.. favourite ana tueh.. sebelah bilik persalinan tu tempat beg2 sekolah.. ana pun meninjau.. hasrat utk membeli bag tu ada cuma nk tunggu elaun.. tiba2 perasaan POW tu kembali! namun ana xnk susahkn papa & mama.. mama dtg menghampiri ana bila sedar ana xde sebelah dia.. 


mama: "apa tu?"
ana: bag..
mama: owh..nak ke? 
ana: mestilah. hehe.. nanti elaun kelua, akk beli eh.. yg warna apa lawa ma?
mama: elok ke bag ni? jgn2 klon x? cari yg ori la. nt xyah beli setiap tahun..
ana: ori la ni ma.. tuuuu(smbil menunjuk label original)
mama: ooo..swiss polo xnak?
ana: mana?
mama: tuuu..
ana: eh... wahh! nak!!!! 


lepas 2 saat ^_^


ana: maa... ni xde compartment lappy la..
mama: ooo..yeke? patut la.. aah la, harga lain..
ana: aah..hehehe~
mama: nk beli sekarang ke?
ana: aah.. bole? warna pe ma?
mama: merah la lawa... itam bpe byk beg ko dah itam daa?
ana: oke! hehe


so.. ana pun mengepow~





ceritanya mcm ni...ana pergi jusco bandaraya..awl smpai! kul 10:40am...pa amek duit kt atm dlm jj.. & we start to shop shop shop & shopsssss! at that time, jd la gile ana..akn ade 1 hari dlm sebulan na gile..selalunye time shopping time nk pow papa,,xde niat un..tp tetibe biol.cmtu lah ana~ape yg na wat ek?
antaranya...

==> jln2 ckp sorang.. 
==> ckp dgn brg2. 
==> pa un pening pale
==> pastu jln tgk brg comel, lawa amek masuk dlm troli smpi penuh
==> ma tlg keluakan balik brg2 tu
==> papa gelak smpi xtahan
==> smpi kt tempat chocolate sume na amek
==> pa da pening pale chocolate je rm10
==> pastu kt tempat beg td... pa kata botak la pale aku jap lg~
==> dompet pa mmg besar skg ni sayang.. kejap lg abis ek?

 sengal kn?
INI CONTOH2 GMBARNYE~~~ ^__^




bag kegemaran ku!
dapat jugak akhirnyee~


yg penting!!!! lappy compartment! yeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaa~



yeahhhhhh~ my L.O.T.U.S~~~



my lovely stuff~
hahaha~


 and what????
cheezels!!!!
my baby!!!
ahahha~ :P



ini pen baru~ new born..
baru keluar~
best! try la~

pemadam ni hebat!!!
new born juga!!
try lah ye ? :))


hehe.. bsn kah yg menolong?????
betulkah????
hahaha~
NO WAYYYYYYYY~
TOLONGLAH!!!

xde manenye elaun keluar...
lg pun.. elaun kita utk belajar kan?
yeahhhhhh~
xpyh heboh2 nk gune gune elaun utk brg2 kite..
lebih baik guna utk buku2 kita. kan kawan kawan kan???

ana dapat elaun pama!
haha...
elaun papa.mama~

syg papa & mama !!! mmmuahhhh~


 p/s ==> mkna kata? ye.. pesanan penaja.. ape yg kite dpt simpulkan disini?? jgn guna elaun kita utk beli brg2 kita.. dekat fb ana tengok.. sgt kecoh nk elaun elaun & elaun... haha.. sabar ye kawan3? tu bukan hak kita.. elaun bulan 12 ni kalau simpan kan boleh guna ke depan? masa bulan 1.. huhuhu.. cube pikir2 balik... kan kan kan? =) jadi.. sabar ye. huhuhu.. pada yg nk beli tiket bas tu, pinjam duit ma & pa dulu ek? nt dpt elaun, ganti taw~ hehehehe ^__^ apa yg terjadi, ada hikmahnya


sehingga ketemu ke post lain. salam~



Saturday, December 11, 2010

diaLek neGeRi mELaka ^_^

assalamualaikum wbt 
apa khabar rakan2 bl0g?
harap-harap anda anda sihat sihat belaka
hehe..

agak mereng..
betul atau tidak?
hahaha
ye~
mengapa?
lalalalalala~

haa... cm gini.. ari ni ana nk bukak kelas bhs..
bhs melaka. hahaha
cmni.. after ana masuk ke alam universiti..
alam baru nak jd dewasa kan..?
haa..
ana disoal oleh kawan2 maktab..
kwn2 kelas..
nseb bek x roomate! hee~
roomate ana org melaka gak~
haha~

ok. smbung balik..
disoal pasal loghat melaka ni..

.
haaa.. mcm ni.. MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH ni xde loghat benau-benaunye..
eh.. alamak!
dah tergune..
heee..
xde loghat sebenarnye..
kalau diikutkn cube dgr org melaka ckp..
dia ckp bhasa melayu biasa je..
cuba tgk orang kelantan cakap camne? orang kedah, orang pahang, kan lain. tapi cuba tengok melaka punya loghat.mana ada jauh beza dengan bahasa melayu yang kita guna sehari2 tu?btol tak? lagi satu ana rasa mungkin sebab kesultanan melayu bermula dekat melaka, so bahasa melayu punya origin pun dari situla. kalau ada yang cakap dulu2 ada gak kerajaan kedah tua yang lagi tua dari kerajaan melaka, mungkin btol.tapi diorangkan pakai bahasa sanskrit.
bahasa melaka ini juga bahasa yg paling menepati tatabahasa bahasa melayu di malaysia ^_^

mcm ni..
org melaka bercakap mcm bhs melayu baku je~
tapi ada org lain ckp bhs melaka kasar..
haaa...
di sini ana nk betulkan sikit.. huhuhu
bahasa melaka x kasar..
cume org yg bercakap tu je yg mmbwanye mnjadi kasar..
x semua org melaka kasar..
 ada 3 kategori bahasa melaka ni..
1. ikut bunyik muar 1,
2. ikut bunyik cakap org minang
3. bahasa melaka piau (pure)

ramai org kata bhs melaka kasar krn ada dgr org maki-maki ..
haaa~
itu yg no 1 dekat2 area muar..
yg nk ke johor~
mereka suka guna pehal, hawau and so on..
pd kita hawau tu biasa dckpkn dgn org yg rapat sebagai gurauan..
tapi bila org luar dgr, boleh jd gaduh.
huhuhu..

yg no 2.. ikut ckp org minang tu..
mcm ni..
saya ditukar kpd den
kau ditukar kpd ekau
yg tu dekat dgn area2 alor gajah, simpang 4, lubok china , masjid tanah.. sume nk dekat ke n9..

yg no 3 tu biasa nya diguna oleh org bandar melaka..
yg dkt town..
even kite boleh dgr bdk2 sekolah pun ckp cmtu..
cmne tu?
hehehe...
kebanyakkan perkataannya diakhiri dgn huruf "e" & "u"
macam.. 
biar betul => biau betul..
pasar pagi => pasau pagi
saya => saye
kereta => kerete


haaa..
da dpt dah?
hehehe...
mcm tu lah kisahnya..
namun bhs melaka x la pekat seperti org lain sangka..
x semua perkataan yg berakhir dgn "R" digantikan dgn "U" & "A" digantikan dgn "E"..
x semuanya..
huhuhu
mcm yg pernah ditanya oleh kwn sy..
::: syazliana @ kak syaz

mcm mana nk sebut 1 dlm bhs melaka?
is it satau?
hehhee~


kan ana da ckp x semua... hehhee.. jadi kt bwh ni ada sikit perkataan yg disebut lain... selamat membaca ^_^



Ambik = ambil
Ambuat = buat apa  (ko pergi sane ambuat? xde kje lain ke)
Ambo = hamba
Apo  /  ape = apa
Bayar = bayau
Balajau = Belajar
Benau = benar
Besau = besar
Cabau = Cabar
C0ti =cuti
Dara/ank dara = panggilan kpd bdk2 perempuan
Dapek = dapat
Dak = budak ( dak ali gi mana ek?
Den = saya
Dengau = dengar
Dudok = duduk/ tinggal
Dokek = dekat
Ekau = engkau
Ghumah = rumah
Goa = saya
Gobok = almari 
Haku = aku
Hanjing = anjing
Iyo / iye = ye
Jang /bujang = panggilan kpd bdk2 lelaki
Kau = Engkau
Kabau= khabar ( ape kabau ko?)
Kasau = kasar
Kebau = kerbau
K0nci =kunci
Kuak =Suruh org ke tepi (bdk2 ni kuak sikit.. nenek nak lalu)
Lado = lada
Lalok =lelap / mabuk 
Lebau = lebar
Lempau = Lempar
lopak - bekas pensel (bukan lopak air tepi jalan) haha
Loteng = tingkat atas (dibina drpd rumah teres 1 tingkt)
Lu = anda
Melengkau  = Melengkar
Membulau - membuta/tido
Mencanak - lari laju/lari lintang pukang
Nau = sangat
Oghang  = orang
Pasau = Pasar
Pagau = Pagar
Pehal = apa hal
Pencong = memotong (ketika racing je)
Periuk = piok
Rajo = raja
Tampau = Tampar
Teko = cerek
Ulau = Ular




haaa.. dah paham dah?
hehe..
lepas ni bolehlah try speaking melaka..

ye.. mesti yg dah baca ni duk terpikir2..
hmm..
bahasa melaka ada bunyi n9 sikit dan johor sikit.. kl sikit..
kesimpulannya 95% bhs melaka ni sama dgn kl.. 
seperti yg ana kata td..
bhs melaka ialah bhs melayu biasa..
3%  sama mcm n9 sbb ada tempat2 di melaka ni dekat dgn n9..
dan 2 % lg mcm bhs johor :)
haaa.. lagi satu, perkataan AKU & KAU tu tidak kasar sebenarnya..
kerana ia merupakan perkataan seharian org melaka.. mcm kedah cheq & hang kan? kelantan kawe & demo..




ye.. bhs ni kalau org luar dengar agak kasar.
tetapi penyampaiannya berlainan tertakluk kpd si penyebutnye =)
kata-kata makian juga ada cuma ana x share disini..
kata-kata makian itu tidak bermaksud untuk  memaki individu lain tetapi hny sbg basahan mulut & gurauan hati. jadi, kalau dengar org melaka ni ckp kasar maki ke,  cakap terus terang macam straight to the point je.. jgn kecik ati ye. huhuhu

ana percaya.. walaupun
orang-orang melaka ni cakap terus terang tapi hati mereka sgt suci.. biasalah, org yg biasa straight to the point, hati baik..cuma x reti kawal mulut. ^_6


jadi.. kawan-kawan ana ada tny ana kenapa x ckp melaka?
haa~
kenapa ek?
heeeeeeeee~

{poyo jek}
sbb mereka dgr ana selalu ckp dialect kedah. pekat lg.
haha
hal ini kerana..
hahha~
ana pun xtahu kenapa ana x ckp melaka sbb mungkin ana terperanjat dgn kehadiran rakan2 ana yg berbahasa kedah pekat, terengganu pekat, kelantan pekat.. huhuhu

xpe. insyaallah nanti ana ckp melaka ye..
hahaha

ye. ana bangga menjadi anak melaka.. nk dgr dialect melaka cmne die ckp?


AKU BANGGA JADI ANAK MELAKA!







p/s - entri diatas tidak bertujuan untuk membangkitkan semangat kenegerian atau semangat perkauman. cuma memperkenalkan sahaja sedikit sebanyak tentang negeri melaka.dan untuk memberi penjelasan kepada stigma2 negatif yang mungkin sesetengah dari semua orang dah salah anggap.orang kata tak kenal maka tak cinta.maka dengan kau kenal macam mana orang melaka, maka dari situ lah kita boleh membina semangat perpaduan didalam perbezaan


sekian. itu sahaja post ana kali ini.. sehingga ketemu ke post lain. salam~ 

Tuesday, December 7, 2010

goodbye 1431H welc0me 1432H

assalamualaikum ya ahli blog sekalian..
macam mana arini?
sihat?
alhamdulillah..
sedar x sedar,
kita dah ke penghujung tahun 1431h..
jadi.. apa azam kawan2?
azam ana?
heee~ nk jd mujahidah solehah..
harap2 termakbul.. amin3~
doakan ana yek?
terima kasih..

kepada kawan2... mari kita transform menjadi lebih baik dr tahun lepas yek.
solat yg tinggal, jgn sesekali..
quran yg berhabuk tu, bukak lah bc.. 1 hari 1 kali pun xpe.. klu boleh buat selalu..
zikir tu amalkn tiap2 hari..

mcm kwn ana yg dah jd guru td chat dgn ana..
die nk jd guru yg lebih baik & xnk marah2 murid2 lagi. alhamdulillah...
=)

apa yg kita perlu buat utk menyambut tahun baru?
ye..
doa!
doa akhir tahun perlu dibaca pada akhir waktu asar..
ye..
best..
smbutan kat masjid area umah ana..
meriah.. amin~
rasa best sgt3...

>>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>
>>
>
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"

Berikut adalah Doa Akhir Tahun


Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
“Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.





-
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.


Berikut adalah Doa Awal Tahun









dikesempatan ini, ana ingin mengucapkan selamat tahun baru kepada semua kwn2 ana yg beragama islam.
walaupun ada unsur2 mengatakan sambut tahun baru 1 malaysia seperti yg dikatakan di televisyen,
bagi ana... awal muharam ini hanya disambut oleh org yg beragama islam..
jadi, hiraukan je iklan2 di tv tu =)


pesanan penaja: semoga tahun ini lebih baik drpd tahun lepas.. amin! :)