welc0me t0 my blog!

Tuesday, November 30, 2010

terima kasih kwn2! i love u all!

assalamualaikum wbt
wahai ahli ahli blog
& kepada sesiapa sahaja
yg membaca entri ini

dah lama ana x update blog ni kan?
huhuhu.. kenapakah?
entah lah~
huhuhuhu..
emmm..
jap!

ana ingin mengucapkan ribuan terima kasih..
kerana..
doakan ana..
sayangkan ana...
risaukan keadaan ana..


25th nov 2010
7:57am

salam adikku fillah..
mcam mana kesihatan adik arni?
dah balik dari hosp?
semoga Allah kembali meminjamkan nikmat sihat kpd adik.
jika belum dpt, jadikanlah sabar penyeri adik.
akk ckp sng je, tp adik yg menanggungnya.
anmun percayalah kita akn d uji dgn apa yg kita lafazkan
setiap org akn mnghadapi ujian dan ubtnya adalah sabar
La tahzan, innallahama'ana..salam

25th nov 2010
11:50am

Salam..nana cmne?

12:11pm

Salam, spe masuk hospital dik?

12:38pm

ok2. tq2.. ckp shera krm slm kt nana..
smga cepat sembuh..
syg adik manja.

12:42pm

Alhamdulillah.. suruh dia rehat cukup2.
send my regard to her k..

12:52 pm

Salam nana, mga cpt smbuh.
Nana byk2 bsbr yer.
akak syg nana.


12:54pm

Salam. Dik, cmne keadaan nana?


8:59pm

Salam. awk, nana cm ne?

11:30pm

Salam mengganggu,
mcm mana keadaan nana skrg?

11:40pm

Salam..nana..
please be strong dear..
i'm begging u....

26th nov 2010
2:49am

Angin..jika kau b'hmbus lembut m'laluinya,
katakan padanya aku teman dia selamanya..
air..jika kau m'ngalir disisinya, beritahulah padanya,
aku mohon maaf ats segalanya
burung..jika kau terbang melintasinya,
sampaikan kataku ini kpdnya
"kita dipertemukan lwat takdir tuhan..
kita bersama ats kisah p'saudaraan..
kita dipisahkan kerana batas waktu seharian
namun kasih kita subur berpanjangan
malah dirimu tdak pernahku tggalkn..
meski kita jarang bersama
tapi doa yg aku panjatkan utkmu sentiasa terangkai dlm 1 jambangan
malah harumnya tersebar istimewa buat seseorg insan
semoga dirimu mekar dalam bimbingan cinta-NYA"

12:00pm

Salam.nana ok x? t nana da ok, akk nk kol nana bole?
takziah ya, akk ucapkan.

12:18pm

Salam,nana cyg..
cmne? rs ok x?
mira junior pai kem slm n ckp jga dri :)

12:58pm

Salam. Nana, are u okay tday?

12:30pm
2:15pm

"Hidup manusia adalah satu siri ujian,
Bila sudah terlepas satu ujian,
yang menantinya adalah satu lagi ujian
Setelah dilepasinya ujian tersebut,
ia mendapati ada ujian ujian lain yang menanti
Ramai yang kalah dalam ujian tersebut
kerana kurang menyedari bahawa mati adalah tarikh tamatnya ujian syurga,(rehat yg abadi)
dan neraka(seksa yg abadi) adalah hadiah kepada ujian tersebut ^_^"

3:31pm

 As de sunshine touches u,
May ur day be as wondeul as u r
since i can't see u,
i ask ALLAH 2 bless u always,
Near or far.
Innallahamaana
ckuplah Allah sbg pelindungmu
Akk rindu nana..
Nana kuat..
syg nana(^_^)

11:52pm

Bila kau menangis, ukirkan senyuman agr hati tahbur jua
bila kau kecewa,bisikan pd diri agr kau tabah mnghadapinya
bila kau terluka,
pujuk lah hati agr merawatya
bila kau bsndirian, gnekan akl mmkrkn keagungan pencipta.
bila kau sdg ketawa, igtlah akn kdudukan y bkl tiba
bila kau terima bcra ini,
ketahuilah bhwa ku amat menyayangimu slmnya, bila kau mnyedari khdrnku utkmu,
inilah ukhwah yg telah allah tentukn utk kita.. Sykran Uhibbuki fillah..

hmm..
ini yg ana dpt dr hp ana masa ana sakit.
ana dpt tahu cousin ana yg menguruskn hp ana..
dan inilah diantara msg2 yg ana dpt bc.
yg lain2 telah di delete krn memory full..
terima kasih kawan2.
terima kasih kakak kakak senior..
krn doamu, ana masih disini..
alhamdulillah..
terima kasih..

kwn2 yg masuk di fb chat, ym , skype, hp mama, hp adik, wall post & blog bertnykan keadaan ana,,

THANKS A LOT MY DEAR FRIENDS~

atikah.fifah.ila.aiza.athira.shera.scha.fera.tya.fifie.syiqah.awanis.izati comey.qurratu.ain.ain azlan.ika.nad.ash.bella.khalilah.tini.mira.ana.fadhilah.kak ena. kak hanim.kak bada.kak bahjah.kak ti.kak fa.kak hasmira.kak tini.kak hanan.kak tikah.kak farah.kak nada.kak iffah. kak syafa.kak na.kak shedar.kak pain.kak syammim.kak umai.kak ina.kak mierah.kak sarah.abg roy.

p/s: kalau ada sesiapa yg ana tertinggal, maafkan ana..

kawan2.. thanks for ur do'a.. i love u all.. thanks for being so caring.
all i can say is ALHAMDULILLAH..THANK YOU friends..


pen off~
asslamualaikum wbt

Wednesday, November 24, 2010

man JaDDa wa JadDA~



ASSALAMUALAIKUM WBT~

how are you bloggers?
hopefully fine~

school holiday...
h0w is it?
i will spend my holiday on 16th dec onwards..
wish me luck yea~
InsyaALLAH~
:-)



sebenarnye, ana nk berk0ngsi sikit petua dgn enti~
huhuhuhu..

S.A.K.I.T~

setiap org kat dunia ni mesti pernah dilanda sakit kan?
xkan ada yg xpernah rasa x sakit sepanjang hidup ini~
hal ini kerana?
sebab...
hidup di dunia ni mmg diuji~
huhuhu..
so, wahai rakan-rakanku di luar sana,
ingatlah ye
jangan menyerah..
sebab.. 
ALLAH x suke hambanya yg cepat menyerah~
hmm..makna kata..

 kita kena selalu kuat!
kuatkan iman!
harus!
huhuhu~
jadi... maksud kata..
haruslah kita 
mencari penawar bg penyakit kita..
sebab..
kat dunia ni
semua penyakit ada penawarnya kecuali 
sakit ketika hendak mati...

hmmm...
td masa ana jalan jalan cari maklumat,
ana jumpa petua untuk menghilangkan sakit.

ada macam macam petua..
try la baca~
hu3~

1. Asthma... 
>>> Tujuh helai daun sirih ditumbuk lumat bersama satu sudu teh lada putih dan campurkan    
       minyak kayu putih secukupnya agar menjadi pepesan. Sapukan pada dada pesakit serta   
       leher, amalan ini akan menghilangkan penyakit asma.

2. Barah...
>>> Tiga helai daun sirih bertemu urat dihancurkan lumat berserta kapur sirih sebesar ibu jari 
        kaki dan sesudu makan madu lebah untuk menjadi pepesan. Sapukan tiga kali sehari 
        dibahagian yang sakit.

3. RESDUNG...

>>> Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu 
      kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan 
      mencium bunga daun bawang merah sentiasa. 


4. sakit kepala...
>>> Ambil sebiji bawang putih, hiris nipis dan tampal pada kiri dan kanan pelipis. Bawang tadi 
       akan menyedut bisa pada kepala tadi dan biarkan semalaman. Hirisan bawang tadi akan 
       tanggal sendiri apabila mengering dan sakit akan beransur hilang. Pelipis akan berwarna 
       merah kehitaman tetapi akan mengelupas dalam sehari dua.
5.  Demam Panas


>>> Ramas semangkuk asam jawa dengan beberapa kuntum bunga raya. Selawat sebanyak tiga 
        kali kemudian sapukan ke kepala dan seluruh badan. Biarkan seharian.

6.  


>>> Ubat untuk anda mengurangkan tekanan ialah dengan mengambil air kelapa muda. 
        Campurkan dengan air perahan limau nipis. Minum dengan satu nafas sahaja.


7. Sukar Buang Air Besar

>>> Kupas kentang lalu dihiris. Tempelkan hirisan tersebut pada bahagian pinggang dan dubur 
        anda. Biarkan hingga warna kentang menjadi kelabu atau kering, berbeza dari warna asalnya.


jadi.. maksud kata..
kita jangan marah marah atau rasa kesal ketika sakit..
kenapa??
sebab..
sakit tu ada hikmah
ALLAH nak uji kita..
nak tengok, kita ni kuat ke tak..

>>>>>     Rasulullah juga bersabda "Seorang mu'min yang sakit, ia tidak mendapatkan pahala 
               dari sakitnya, namun diampuni dosa-dosanya" (H.R. Thabrani). 


>>>>>    Dalam hadist lain riwayat Anas Rasulullah bersabda "Seorang mu'min yang sakit lalu 
               sembuh, maka ia laksana salju yang turun dari langit, karena bersihnya" (H.R. Bazaar).


tapi.. kena ingat kawan kawan..
dlm apa apa pun ,
kita mesti ingat ALLAH..
kerana.. 
dialah satu- satu nya pencipta kita~
jadi..






~Baca Bismillahhirrahmannirrahim
~Beristighfar
~Baca Al-Fatihah 3x
~Baca Ayat kursi
~Baca doa penyembuh penyakit


~Tawakal


cuba ye kawan kawan..
ingat, kita x boleh menyerah..
jangan menyerah!
yess..
well d0ne..


JANGAN MENYERAH~

Tak ada manusia
Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi


Kita pasti pernah

Dapatkan cobaan yang berat
Seakan hidup ini
Tak ada artinya lagi



Reff 1:

Syukuri apa yang ada
Hidup adalah anugerah
Tetap jalani hidup ini
Melakukan yang terbaik



Tak ada manusia

Yang terlahir sempurna
Jangan kau sesali
Segala yang telah terjadi



Back to Reff 1



Reff 2:

Tuhan pasti kan menunjukkan
Kebesaran dan kuasanya
Bagi hambanya yang sabar
Dan tak kenal Putus asa



Monday, November 22, 2010

At-10-tion!!!!!! plEase rEad This @_@ =..first blog in malay..=






9 TANDA-TANDA KEMATIAN

  • 100 hari>> seluruh badan rasa bergegar
  • 60 hari>> pusat rasa bergerak-gerak

  • 40 hari>> daun dengan nama orang yang akan mati di arah akan janin dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan kelihatan seperti runsing.

  • 7 hari>> mengidam makan.

  • 5 hari>> anak lidah bergerak-gerak

  • 2 hari>> seluruh dahi bergerak-gerak

  • 1 hari>>  terasa bahagian ubun bergerak-gerak diantara waktu subuh dan asar

  • Saat terakhir>> terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan )

BILA MALAIKAT MAUT MENCABUT NYAWA


Baginda Rasulullah S.A.W bersabda :-

"
 Apabila telah sampai ajal sesorang itu, maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga ke lutut. setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut sehingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut sehingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lafi sekumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

SAMBUNG RASULULLAH S.A.W LAGI

"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka Malaikat Jibrail A.S akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di Syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat Syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilingnya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada Syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S.

Kalau orang ynag nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kirinya. Maka orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di Neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilingnya, ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat Neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya."





Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
::::::::::..................................................................HADIS.......................................................................::::::::::::
Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:



"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:


"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."


Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:


"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."


Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:


"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:


"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.


Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.


Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-


1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya sampai hari Kiamat."


Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-


1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.




Sekian untuk ingatan kita bersama.


Pesanan  Penaja :::
KESIMPULANnya~

Marilah bersama merenung bagaimana saat akhir kematian kita. 
Inilah persediaan yang perlu kita buat. 
Segala apa yang kita rancang di dunia adalah perkara yang tak pasti tidak kira urusan study, kerjaya, perkahwinan, sukan dan lain-lain. 
Yang pasti kita akan mati. 
Oleh itu marilah kita sama-sama menginsafi diri dan kembali pada tuhan.
 Masanya belum terlambat selagi nyawa belum sampai ke leher. 
Janganlah bertangguh kerana kita tidak tahu bila saat kita dicabut nyawa.







my bEl0ved br0Ther~ ^_^

asSlamualaikum wbt bloggers~
alhamdullilah.. i am still here..
hu3~

my beloved brother...
why am i assign that to be the t0pic?
hmmm
yeahh~ 
i l0ve my lil brother!

MY SOULMATE!
 danny~
yea.. sgt malu orgnye~

dany?
keh3..
my beloved brother!~
BULY me all the time!!
yeahh.. I myself was  b0rn to be bully?
haha~


but..
he is a very good br0ther..
alhamdulillah.. Thanks ALLAH,
u give me a very3 handsome soulmate!~
ALHAMDULILLAH~
I am very proud of u, darling!


16TH NOVEMBER 2010..


MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH???
YES~
1st one...
LEts zoom in??
yeehaaa~



<<< thats it!
ALHAMDULILLAH..
im proud of you, my dear!
keep our family trademark!








 2nd one...
mama was there?
hi3!!
zoom in~~~~~~~






All I can say is. ALHAMDULILLAH, THANKS ALLAH!
Congratulation my dear!
keep it up
^_^






cutie happy face! hu3 (^_^)
I am proud of you, bandee!
he3~

keep it u yaa~
i know u can d0 it!
my cutie b0y!

sentence to remember: to daniel & all~
>> study smart ya!
>> don't ever give up~
>> remember that ALLAH always love people who are patient, hardworking~ =)
>> remember ALLAH always.

that's all from me~
thank you & salam~

Sunday, November 21, 2010

bye bye sch0ol~ ^_^

Assalamualaikum & Morning everyone~
how are you?
i hope u all are fine~

to younger sisters & br0thers out there,
HAPPY SCHOOL HOLIDAY~
everyone must be happy right?
for me.. NO! IM NOt!!
i love school time~
no life like school life~
yes!
certainly!
NO LIFE LIKE SCHOOL LIFE..
to UnIversity students...
>> they l0ve coming back to school life
while student in school
>> all bored with school life and
getting so exited to leave school..
haha!

the purpose of saying this are because...
as i follow mama t0 her school..
i saw every student are exited to leave school...
especially year 6 students~

for mum's student.. they are 6 years old~
preschoolers~

all of them had a very big farewell party & graduti0n day as well~

:::..paRTY~~..:::

~birthday girl~

file checking~

class~

not satisfied with his rec0rd booK~ haha~ ^_^

go back time!! yeahh! holidayy!

before that~
w0uld like to read the book for the last time~
next year, w0nt be here anymore!!

1 of my favourite student!
Muhammad Luqman Al-Hakim :)
he is sooo clever!

>>>>>>>>> best student of the year~


my l0vely hakiM!

i l0ve his question
:"cikgu cantik, tahun depan cikgu ada lagi tak?"
uwaaaaa~ love u hakim!!

 <<<<<<exited!! :)

the b0ys~ from left:fitri,altaaf,fariez,hakim,amir..
 my hakim is there! awwww~



happy school holiday children~
next year will be the truly year of primary life..
do well yea..

sentence to remembEr : no life like school life..
so, be happy during ur school life because u will know h0w hard is university life
& h0w nice is schooling life ~

=)

to be continue..
salam~


salam AIDILADHA~

aSsaLamualaiKum wbt
to all bloggers & my friend out there~

im here to wish al of my faMily membErs, cousins, relatives, friends out there
Happy Eid Al Adha 1431 hijrah

h0ws ur celebation?
mine, alhamdulillah~
2 cows & goats were selected to be sacrifice as a gift to win a GOD'S favour..

 ::...the first cow....::
kinda moody~


::...the second cow...::
l0ve eating~

::..both 0f them...::


out of sudden~
 my birds~
start to chirp chirp chirp & chirp..
why is it soo?
haha~ nevermind.. u are too small to be sacrifice~
haha~
relax3
then..
what's next?
mr ABU?
he quickly stay under the table..
what for?
scard? hahaha!
animals know better than us!



relax abu~ u are n0t going to die soon la weyh!
hahaha!


::::::,,after solat,,::::::


sorry couldnt capture nearer..
due to "no women are allowed there"
=)

celebration are great~

until the 4th day,
we are still eat
rendang daging, sup daging, kurma daging, daging masak merah, gulai daging & last but n0t least.. S.T.E.A.K~
=)

To be continue~
salam~

Monday, November 15, 2010

15th n0vember 2010~

aSSalamualaikum wbt bloggers~!

how are u?
I am fine~

nothing much to say~
just..
to all student of Teachers Training Institute Malay Woman Campus 
or Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melaka,
today is your last day of exam or this sem of the year 2010 right?
can be your last sem in foundation course
maybe degree course!

do well yeah.

after that can go back to your hometown~
:)


to sister nurhazrena zulkifli,


do well yea~
i know u can do it..
as what ma said,
u can do it~
clever girl~

enj0y your last paper..
regards to all at h0me yea~
=)


a sentence to remember:
In whatever we are going to do, think twice..
do well.. May ALLAH bless you~
=) amin~

salam~